A rakodópiac forradalma: a gólyadaru története

A 21. században a daruk különféle változatai állnak rendelkezésünkre, ha nagy tömegű tárgyak szállítása és emelése a feladat. Rengeteg iparág működése ma már lehetetlen daruk nélkül. Gondoljunk csak az építőiparra, a szállítmányozásra vagy akár a nemzetközi hajózásra.

A daruk között is kiemelkedő szerepet tölt be a gólyadaru.

Mi is az a gólyadaru?

Laikus szemlélőként hajlamosak lehetünk összekeverni a gólyadarut az autódaruval. (Ez természetesen kivételt képez azokban az esetekben, ha családunkban hétéven aluli fiúgyermek tesz fel naponta kérdéseket a témában, mert akkor már biztosan utánajártunk!)

Az autódaru olyan daru, amelynél az alváz, a motor és a jármű minden része kifejezetten a daruzás szolgálatára lett tervezve és felépítve. Praktikus, mert saját erőből képes a daruzási helyszínt megközelíteni.

A gólyadaru egy elsősorban szállításra tervezett teherautóra van felszerelve, de itt a daru szerkezete több ponton megtörhető, összecsukható. Így maga a daru a teherautón kisebb helyet foglal el, emiatt a jármű nem csak emelésre, de szállításra is alkalmassá válik. Azaz: amit felemeltünk, azt el is tudjuk vinni a célpontba, és ott le is tudjuk pakolni.

Svédország: ahol elkezdődött

A gólyadaru története Észak-Euróbában indult hódító útjára. Eric Sundin svéd feltaláló volt, aki a festői szépségű, és ma már a turisták által méltán népszerű Hudikswall városából származott. Ő volt az, aki kitalálta, hogy a hidraulika segítségével csuklós gémszerkezetű darut lehet kialakítani. Ha ezt teherautóra szereli, a felépítményen bőven marad hely áruk szállítására is.

Így a mozgatásra kiválóan alkalmas csuklós gép szerkezetű daru, ami az ujjhoz hasonlóan visszahajlítható, tulajdonképpen bárhová szállítható, ahol szükség van rá.

1944: A Hydrauliska Industri AB (HIAB) megalapítása

Sundin tehát megalapította a HIAB-ot, ami mai napig az egyik legsikeresebb cég a gólyadaruk gyártásának területén. Az első modellből, a HIAB 192-esből például 1964-ig 13 000 darabot értékesítettek. 1956-ban pedig a cég piacra dobta az „Elefant” nevű rakodódarut, ami világszerte sikert aratott, és azóta is szállítják több mint százhúsz országba.  A HIAB ezzel forradalmasította a rakodópiacot, és ma már nem csak a teherautókra, de a hajókra és vonatokra szerelt változata is méltán népszerű.